maj2015-zdrowie41-ikona-123

Do biegania warto się przygotować

autor: • 19 listopada 2015 • Najnowsze, ZdrowieKomentarze: (0)

Moda na bieganie nie ustaje, a z roku na rok rośnie liczba organizowanych maratonów oraz imprez biegowych. Jednak, jak przekonują ortopedzi, to sport, do którego trzeba się dobrze przygotować

Bieganie wpływa korzystnie na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Warunkiem koniecznym jest jednak stosowanie się do pewnych reguł, dzięki którym sport ten będzie bezpieczny.

Po co biegać?
Powodów, które powinny nas zmotywować do biegania jest wiele, ale w tym miejscu warto wymienić, chociaż kilka najważniejszych. Regularne bieganie przede wszystkim:
* znacznie zwiększa wydajność organizmu,
* ma wpływ na obniżenie tętna i ciśnienia tętniczego,
* modeluje sylwetkę,
* pozwala spalić zbędny, zgromadzony w ciele tłuszcz,
* jest sportem, który nie wymaga drogiego sprzętu, stroju, ani karnetu,
* sprawia, że czujemy się szczęśliwsi, gdyż w trakcie biegu uwalniane są endorfiny, które znacząco wpływają na poprawę naszego samopoczucia.
Warto znaleźć w sobie odpowiednio silną motywację i podtrzymywać ją. Na pewno pomoże w tym bieganie w grupie lub z kimś znajomym, czy też zabranie na trening psa, który na pewno będzie zachwycony wspólnym przemierzaniem kilometrów. Razem jest zawsze łatwiej.
Początkujący biegacze powinni jednak pamiętać o kilku rzeczach niezbędnych, które pozwolą im ustrzec się przed kontuzjami.

Niezbędniki
Rzeczą podstawową, a zarazem konieczną do biegania jest odpowiednio dopasowane obuwie. Nie prawdą jest, że dobre buty do biegania muszą kosztować majątek. Według opinii dr Rafała Mikuska, ortopedy i traumatologa ze Szpitala Centrum ENEL – MED, buty powinny spełniać przede wszystkim trzy podstawowe funkcje. – Zmniejszać ryzyko kontuzji, które jest większe u początkujących biegaczy, zapewnić komfort w trakcie biegu oraz zmniejszać ból, który może wynikać z ewentualnych niedoskonałości, na przykład problemów z kręgosłupem, czy stawami kolanowymi – dodaje ekspert. Aby właściwie dobrać obuwie, niezbędna jest dobra znajomość własnego ciała. Warto przy tym mieć na uwadze, że buty osób ze stwierdzonym płaskostopiem, powinny mieć dodatkowe umocnienie od wewnętrznej strony, natomiast osobom, którym w trakcie biegu stopy przesuwają się na zewnętrzne krawędzie, poleca się obuwie z mocną amortyzacją. Natomiast początkujący biegacze, którzy w trakcie chodu, czy biegu stawiają równo stopy, najlepiej będą się czuć w butach amortyzujących bez dodatkowego stabilizatora.
Kiedy zaopatrzymy się już w ubranie i buty, warto poczytać o treningach biegowych. Wiele przydatnych informacji można znaleźć chociażby w internecie. Przy rozpoczynaniu swojej przygody z bieganiem, należy pamiętać, aby przede wszystkim zachować umiar. Pierwsze tygodnie powinny opierać się na biegu i marszu naprzemiennie, co pozwoli organizmowi przyzwyczaić się do nowego wysiłku. Bardzo ważne jest także, aby wyznaczyć sobie jakiś cel i cały czas do niego uparcie dążyć.
Warto też mieć na uwadze, że niektóre osoby przed rozpoczęciem biegania, powinny koniecznie zasięgnąć porady ortopedy, bądź innego specjalisty. Głównie dotyczy to osób otyłych, z około 20 kilogramową nadwagą, a także ludzi po 40. roku życia, którzy przed rozpoczęciem treningów, powinni wykonać podstawowe badania oraz próby wysiłkowe. Pamiętajmy również, że problemy z układem krwionośnym przy nadmiernym wysiłku mogą przyczynić się do wystąpienia stanu zagrażającego nie tylko zdrowiu, ale nawet życiu. Powinniśmy też dla pewności, sprawdzić stan naszego kręgosłupa oraz stawów. Bieganie, zwłaszcza na początku, wiąże się ze zwiększonym obciążeniem tych partii ciała. Dopiero późniejsze, umiejętne rozkładanie sił oraz stawianie kroków w trakcie treningu uchronią nas przed kontuzjami oraz pogłębianiem już nabytych schorzeń.

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>