maj2015-zdrowie24-ikona-123

Zapomniane jarzyny

autor: • 30 października 2015 • Najnowsze, ZdrowieKomentarze: (0)

Dzisiaj bardzo niewiele osób zna warzywa, takie jak pasternak, jarmuż, wężymord, czy topinambur. A szkoda, bo to jarzyny, które kiedyś regularnie gościły na polskich stołach i teraz na nowo wracają do łask

Miniony sezon
Kilkadziesiąt lat temu, nasze babcie, potrafiły upichcić z pasternaka, czy jarmużu prawdziwe rarytasy. Dziś trudno ich szukać na polskich stołach, a prędzej w starych książkach kucharskich. Głównymi powodami tego, że zapomnieliśmy o tych obco brzmiących jarzynach, są czas i moda, która jak wiadomo, zmienia się często i na wszystko, także na kuchenne przysmaki. Po drugiej wojnie światowej, wcześniej powszechnie uprawiany pasternak, został zamieniony na ziemniaka, a jarmuż zastąpiono popularną kapustą. Z kolei w czasach komunizmu, pasternak, wężymord, czy topinambur, stanowiły jeden ze składników pasz dla zwierząt, głównie ze względu na ich ponadprzeciętne wartości odżywcze.

Niezwykłe właściwości odkopanych warzyw
Każde ze wspomnianych warzyw, ma w sobie bardzo dużo wyjątkowych wartości odżywczych. Jarmuż to produkt, który jest uważany za tzw. bombę witaminową, gdyż zawiera sporo składników, które korzystnie wpływają na nasz organizm. To warzywo z rodziny kapustowatych, o pięknych zielonych liściach, które zawierają bardzo dużo karotenu, witaminy E, witamin z grupy B oraz chlorofilu. Ponadto ma w sobie ogromne ilości witaminy C, czego dowodem może być fakt, że wystarczy jeden kubek surowego jarmużu, aby pokryć jej dzienne zapotrzebowanie aż w 70 proc. Dodatkowo zawiera magnez, cynk, wapń, żelazo, błonnik i luteinę, która wpływa na poprawę naszego wzroku.
Pasternak z kolei, ma właściwości odtruwające i moczopędne, dlatego jest polecany wszystkim, którzy cierpią na reumatyzm, czy też choroby pęcherza lub nerek. Poza tym charakteryzuje się dużą zawartością białka, węglowodanów, wapnia, żelaza, fosforu, witaminy C i potasu.
Wężymord to warzywo, które możemy spotkać także pod inną nazwą, taką jak: skorzonera, zimowe szparagi, czy czarne korzonki. Zawiera dużą ilość węglowodanów, fosforu i żelaza, a dodatkowo jest bogaty w witaminy C i E, ale również te z grupy B.
Topinambur zwany również ziemnym jabłkiem, czy ziemną gruszką, to jarzyna bardzo doceniana przez restauratorów. Dzięki zawartości inuliny, czyli drogocennego probiotyku odżywiającego florę bakteryjną jelit, wspiera naturalne procesy budowania naszej odporności. Wspomaga leczenie chorób płuc, a także koi napady suchego, męczącego kaszlu. Poza tym, że jest lekarstwem naturalnego pochodzenia, to jeszcze dba o naszą urodę. Zawiera koloidalną krzemionkę, która nadaje blask włosom i paznokciom, a dodatkowo dba o jędrność naszej skóry. Jest bogaty w witaminy B i C, żelazo oraz potas.

Sposób na przyrządzenie
Pasternak to idealnie nadający się składnik do bulionu warzywnego, a także będzie smacznym zamiennikiem dobrze znanego nam ziemniaka.
Topinambur można przygotować na wiele sposobów, ale przede wszystkim można go spożywać na surowo. Świetnie współgra w surówkach z jabłkiem i marchewką, ale także z powodzeniem zastąpi plasterek cytryny w herbacie.
Wężymord natomiast w smaku przypomina szparagi. Może pełnić rolę smacznego dodatku w jajecznicy lub też zdrowej przekąski, kiedy po upieczeniu połączymy go z cytryną i natką pietruszki.
Jarmuż z kolei, może być, po uprzednim zblanszowaniu, wspaniałym dodatkiem do różnego rodzaju sałat. Można też wycisnąć z niego smaczny sok, albo przyrządzić pyszne, zdrowe chipsy.

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>