grillowanie

Zdrowe grillowanie

autor: • 3 czerwca 2015 • Najnowsze, ZdrowieKomentarze: (0)

O tej formie przyrządzania potraw istnieje wiele skrajnych opinii. Jedni twierdzą, że jest szkodliwa i niebezpieczna, inni gorliwie zachęcają do grillowania. Gdzie leży prawda?

Jak zwykle po środku. By potrawy z rusztu były nie tylko smaczne, ale i zdrowe, należy zastosować się do kliku wskazówek.

Unikaj tłustego mięsa

Wprawdzie podczas grillowania tłuszcz zawarty w mięsie ulega w pewnym stopniu wytopieniu, jednak powstają wówczas potencjalnie niebezpieczne substancje, które powodują nagromadzenie dużej ilości wolnych rodników i mogą działać rakotwórczo. Znacznie lepiej sprawdzi się tu dość chudy drób czy ryba, albo coraz modniejsze ostatnio różne odmiany sera.

Kontroluj czas

Potrawy nie powinny przebywać zbyt długo na ruszcie, zminimalizuje to ryzyko powstawania szkodliwych substancji. W tym celu mięso warto poddać wcześniejszemu marynowaniu (koniecznie w lodówce), a kawałki podzielić na mniejsze części. Podczas samej obróbki termicznej należy co kilka chwil sprawdzać ruszt. Przypieczona, czarna skórka świadczy o zwęgleniu potrawy i oznacza dodatkową dawkę niebezpiecznych, karycnogennych substancji. Z drugiej jednak strony, nie należy spożywać mięsa, które w środku jest surowe, ponieważ grozi to zatruciem pokarmowym. Dotyczy to szczególnie dzieci i kobiet w ciąży!

Tacka

Aluminiowa podkładka skutecznie zatrzyma wytapiający się tłuszcz, dzięki czemu nie będzie dostawał się on do żaru. Unikniemy dzięki temu powstawania m.in. policyklicznych węglowodorów aromatycznych, które następnie osadzają się na mięsie i mogą przyczyniać się do powstawania nowotworów.

Palenisko

Do grillowania dobrze sprawdzi się brykiet z węgla drzewnego lub węgiel kokosowy. Unikać należy szczególnie drzew iglastych z uwagi na dużą ilość zawartej w nich żywicy. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest grill elektryczny lub gazowy, jednak taka forma nie każdemu odpowiada.

Żar, nie ogień

Potrawy należy umieszczać na ruszcie dopiero, kiedy pojawi się charakterystyczny żar. Grillowanie w pełnym ogniu powoduje wydzielenie większej ilości niebezpiecznych substancji, a same potrawy ulegają szybkiemu przypaleniu.

Dodatki

Do posiłku z rusztu warto serwować sałatki warzywne, szczególnie z oliwą z oliwek. Dostarczają one dużej ilości antyoksydantów. Nie należy również zapomnieć o płynach. Doskonale sprawdzi się woda z sokiem z cytryny lub grapefruita. Zawarta w owocach witamina C wiąże niebezpieczne azotyny i ułatwia ich wydalanie. Dobrze sprawdzi się również zimna, zielona lub biała herbata. Unikać należy dużych ilości alkoholu i gazowanych napojów, ponieważ obciążają dodatkowo wątrobę i przewód pokarmowy.

Higiena

Mięso, rybę czy warzywa należy dokładnie umyć przed umieszczeniem na ruszcie. Aluminiowe tacki są jednorazowego użytku, łamanie tej zasady nie jest najlepszym rozwiązaniem, podobnie jak próbowanie marynaty, w której znajduje się surowe mięso czy ryba. Nie należy również zapominać o dokładnym umyciu rąk przed przystąpieniem do uczty.

Tych kilka rad sprawi, że grillowanie będzie nie przyjemne i smaczne, ale również zdrowe!

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>